Verhalen uit het veld Wesley

In de verhalen uit het veld lees je hoe het werken in de installatietechniek is. We laten verschillende medewerkers aan het woord en geven inzicht in het werk dat zij dagelijks uitvoeren.

Al bijna vijftien jaar is Wesley Jordens een vertrouwd gezicht bij 21 Groep. Vanuit zijn woonplaats Oudenbosch rijdt hij het hele land door voor uiteenlopende serviceklussen, vaak alleen – en precies dát is wat hem bevalt. “Ik regel het meeste zelf. Dat vertrouwen krijg ik, en dat voelt goed.”

Een technisch pad met karakter

Wesley’s loopbaan begon bij een ander installatiebedrijf in Roosendaal, waar hij twaalf jaar werkte aan uiteenlopende projecten – van loodsen tot kerkrenovaties. “Ik ben daar echt begonnen als leerling monteur. In die tijd werkte je nog met van die oude marine kabels, met jute eromheen. Best spannend werk soms.” Al vroeg koos hij bewust voor de techniek. “Ik twijfelde tussen metaal en elektrotechniek. Maar elektrotechniek trok me meer, dat vond ik toch net wat uitdagender en afwisselender.”

Uiteindelijk belandde hij bij InduCon 21 en later Elektra 21. “Ze zagen dat mijn kracht lag bij sterkstroominstallaties. Zo ben ik langzaam meegegroeid met het Brabantse deel van Elektra 21.”

Elke dag anders

Als service monteur houdt Wesley zich bezig met een breed scala aan werkzaamheden: storingen oplossen, data-installaties vernieuwen, machines verplaatsen en aansluiten. “De ene dag trek ik dikke kabels, de andere dag werk ik met datakabeltjes. Ik hou van die afwisseling.” Zijn werk brengt hem van fabriekshallen in Bergen op Zoom tot zonnepaneleninstallaties in Drachten, Groningen en Zwolle. “Ik ben toch alleen, dus ik vind het niet erg om wat verder te rijden.” Een project dat hem bij is gebleven is het meerjarig contract voor Defensie. “Onderhoud aan kazernes, werk in de duinen van Wassenaar, zelfs bunkers waar je normaal nooit komt. Dat zijn echt unieke plekken.” Ook bij klanten als FMI is hij een vaste waarde. “Ik werk er grotendeels alleen, maar als er hulp nodig is, regel ik dat. Verder bepaal ik zelf hoe ik het aanpak. Materiaal, uitvoering, alles in overleg met de klant. Dat is mijn manier van werken.”

Wat hem aanspreekt in de service? “Je moet creatief zijn, kunnen schakelen. Nieuwbouw is niks voor mij, daar is alles volgens een vaste lijn. In service moet je vaak zelf bedenken hoe je iets oplost. Die vrijheid vind ik heerlijk.”

Samenwerking op afstand

Hoewel hij vaak zelfstandig op pad is, voelt Wesley zich wel degelijk verbonden met zijn collega’s. “We zien elkaar met uitjes en de borrels. En als er een groot project is, werken we samen met collega’s van de verschillende onderdelen van 21 Groep.”

Groeien in je vak

In de afgelopen jaren heeft Wesley zich ook op papier verder ontwikkeld. Hij haalde zijn certificaten voor noodverlichting en scope 8 (inspectie laagspanningsinstallaties). “Meten vind ik prima, maar de rapportages zijn niet mijn ding. Ik werk liever met mijn handen.” De digitalisering vindt hij wél een pluspunt. “Met de tablet kun je makkelijk storingsgeschiedenis opzoeken. Dat maakt het werk soms echt makkelijker.”

Trots op zijn vak

Wat hem drijft? “De vrijheid om mijn eigen plan te trekken. Zolang ik dat mag blijven doen, zit ik hier prima.” Ik heb het goed naar mijn zin. 21 Groep is een werkgever die me de ruimte geeft. En dat waardeer ik.” Zijn advies voor nieuwe collega’s is helder: “In de service moet je een brede basis hebben. Je komt van alles tegen. Maar het is uitdagend werk waarin je kunt blijven leren. Dat maakt het mooi.”