De kracht van beveiliging

In 2016 begon Paul Kemp als bedrijfsleider bij ProTect 21, met meer dan twintig jaar ervaring bij een toonaangevend beveiligingsbedrijf in zijn bagage. “Ik heb nog geen moment spijt gehad van de overstap. Het heette toen nog TeleCom 21, maar wij zijn het gaan opbouwen onder een nieuwe naam, want protectie is onze kernactiviteit.’ Mede dankzij samenwerking met collega-bedrijven in de 21 Groep heeft hij van ProTect 21 een succesvol, groeiend bedrijf weten te maken.

ProTect 21 is gespecialiseerd in ontwerp, aanleg en beheer van beveiligings- en communicatieoplossingen. De allround dienstverlener op gebied van beveiliging en communicatie levert en installeert uiteenlopende producten, van brandmeld- en ontruimingssystemen en inbraakbeveiliging tot cameraobservatiesystemen, toegangscontrole- en intercomsystemen en data- en telecommunicatieverbindingen. Desgewenst verzorgt ProTect 21 ook advies, inspectie, certificering, service en onderhoud.

Specialisten

Opdrachtgevers van ProTect 21 zijn onder meer ziekenhuizen, industriële bedrijven, winkeleigenaren en verenigingen van eigenaren (voor wooncomplexen). Het werkgebied bestrijkt Zuidwest-Nederland en Vlaanderen, met vestigingen in Terneuzen, Ossendrecht, Rucphen en Goes. Inmiddels telt ProTect 21 dertien medewerkers, allemaal specialisten die beschikken over jarenlange ervaring en veel kennis van de beveiligings- en communicatiebranche. Ze hebben veel aanvullende opleidingen gevolgd en de benodigde diploma’s en certificaten behaald. Tevens moeten alle medewerkers elke drie jaar bij het Ministerie van Veiligheid en Justitie de vereiste verklaring om te werken in de beveiligingsbranche opnieuw aanvragen.

21 Groep

ProTect 21 is onderdeel van 21 Groep, die zich profileert als betrouwbare en innovatieve partner in de installatietechniek, met meerdere gespecialiseerde bedrijven en eigen labels voor specifieke diensten. “Dat brengt ons ontzettend veel. Toen ik hier kwam werken, werd ik met open armen ontvangen door de collega’s van de andere bedrijven in de groep. We zijn er voor elkaar in goede en lastige tijden. Toen er in coronatijd uitval was van langdurig zieken, hebben wij dit als team samen opgevangen.”

Samen pakken de bedrijven ook nieuwe kansen. “Wij hebben bijvoorbeeld een project gedaan bij Katoennatie in Moerdijk. Daar hebben we gebruik gemaakt van de kennis en expertise van InduCon 21 voor het realiseren van de installatie, omdat zij veel meer ervaring hebben met industriële klanten.

Dat is de kracht van de combinatie. Samen met Elektra 21 doen we veel projecten in de utiliteit. Zij hebben de expertise van die sector, wij de kennis en kunde van beveiliging.” Ook als de projecten niet gezamenlijk zijn, is er toch veel contact. “Als monteurs van Elektra 21 ergens bezig zijn en twijfelen over de beveiliging, dan bellen ze gelijk met onze jongens. Omgekeerd lenen wij soms monteurs van Elektra 21 of InduCon 21 voor het leggen kabels.”

Groei

Mede dankzij die intensieve samenwerking groeit ProTect 21. “Wij willen vanuit het zuidwesten verder Nederland in en met regelmaat lukt dat al, als we voor bestaande opdrachtgevers projecten elders in het land gaan doen. Een van onze klanten, een datacentrum, werd overgenomen door een bedrijf met zes datacentra. Het hoofd van de technische dienst was heel tevreden: ‘Wat ik met jullie meemaak, dat heb ik zelden meegemaakt. Natuurlijk gaat er wel eens wat fout, maar jullie zijn laagdrempelig en doen wat jullie zeggen. Er is een goede interactie met jullie monteurs, ze lossen het gelijk op. Willen jullie niet het beheer van alle datacentra overnemen?’” Een ander bedrijf, nog geen klant van ons, zat al een half jaar met een probleem te worstelen. Hij vroeg ons te komen kijken en wij hebben het meteen opgelost. Toen hebben wij het Service en onderhoudscontract mogen overnemen.”

Teamgevoel en toegevoegde waarde

De groei moet wel beheerst zijn, tekent Kemp aan. “We willen niet het slachtoffer van ons eigen succes worden. Beveiligingstechnici zijn sowieso schaars, dus het is een uitdaging om nieuwe medewerkers te vinden. Wat wij hun bieden, is dat wij echt een team vormen en dat iedereen die een idee heeft dat kan inbrengen. Dan beslissen we er samen over, en dat kan positief of negatief uitvallen, maar iedereen krijgt het gevoel dat hij wordt gehoord. Een nieuwe collega had het na een paar maanden al goed naar z’n zin. ‘Hier doen we geen werk om alleen maar facturen te kunnen sturen’, zei hij. ‘Er wordt echt gekeken naar de toegevoegde waarde voor de klanten en voor ons bedrijf.’”

Geen hit & run

ProTect 21 gaat bij nieuwe projecten in principe voor de drieslag van leveren, installeren en onderhouden, zegt Kemp. “Soms worden wij gevraagd voor het onderhoud van een bestaande beveiligingsinstallatie, maar meestal leveren en installeren wij een nieuwe installatie. We proberen dan onze inspanning te verzilveren door ook een onderhoudscontract af te sluiten, want we willen af van hit & run. Wij zien juist meerwaarde in een langdurige klantrelatie. Daarmee blijven we in contact met de klant en diens installatie, zodat we de klant kunnen helpen door tijdig in te grijpen als dat nodig is, tijdig preventief onderhoud te verzorgen en verbouwingen en uitbreidingen uit te voeren.”

Complexe projecten

Trots is Kemp vooral op de complexe, langdurige projecten die ProTect 21 met goed gevolg weet uit te voeren. Zoals de brandmeldinstallatie die in het ziekenhuis in Oostburg moest worden vervangen. “De klant moest die voor eind 2020 gecertificeerd krijgen. In 2017 zijn we al gestart, maar de oude installatie zat zover af van certificeerbaar dat die deadline haast onmogelijk werd geacht. We hebben het toch gehaald, maar moesten daar wel heel veel voor doen. Vlak voor Kerst 2020 heeft een externe instantie het certificaat afgegeven.”

Kemp noemt verder de hoofdbrandmeldcentrale die ProTect 21 onlangs voor de fabriek van Cosun Beet Company (voorheen Suikerunie) in Dinteloord heeft opgeleverd. “Daar hebben we alle losse brandmeldcentrales via glasvezel gekoppeld aan de hoofdbrandmeldcentrale. Dat was een lastig traject, want de ombouw begon midden in de bietencampagne. Alle brandmeldcentrales zijn stuk voor stuk over gegaan naar het nieuwe netwerk, terwijl de fabriek op volle toeren veilig moest blijven draaien. Daar hebben we een uitgebreid transitieplan voor geschreven; dat was wel een uitdaging.”

Projectaanpak

Kemp schrijft het succes vooral toe aan de projectaanpak. Die is telkens toegespitst op de betreffende markt. De drie markten die ProTect 21 bedient – (semi-)overheid, industrie en MKB– vragen namelijk elk om een eigen aanpak. “Bij de (semi-)overheid moet je vaak aan tenders meedoen, waarbij vooral prijs-kwaliteit belangrijk is. Alles is strak geregeld, met een programma van eisen, uitgangspuntendocument en bestek. Dan moet je technisch goed weten waarover je praat.” Om alle kennis en expertise te kunnen inbrengen, doen bedrijven van de 21 Groep vaak samen een offerte. “Gemeentes bijvoorbeeld willen dan het beheer van al hun beveiligingssystemen bij één partij onderbrengen, van gemalen en parkeergarages tot stadhuis, brandweerkazerne en wijkcentra.” De intensieve projectaanpak legt wel een groot beslag op de organisatie “van een kleine club als de onze”, zegt Kemp. “Gelukkig hebben we veel ervaring, 300 mensjaren met elkaar. Wij maken het verschil op expertise, hoe we het gaan aanpakken, niet op het leggen van kabels en leidingen.”

Samenwerking en relaties

Bij de industrie, waar de klant vaak zelf nog een technische dienst heeft, gaat het om de samenwerking. “Samen moeten we tot een oplossing komen voor het beveiligingsvraagstuk van de klant. Dan ga je met hem in gesprek over diens uitdagingen en wordt van jou verwacht dat je meedenkt en input levert.” Bij het MKB komt een nieuwe klant vooral via mond-tot-mondreclame binnen. “Die wil gewoon worden geholpen, zodat hij zelf geen gezeur over de beveiliging heeft. Bijvoorbeeld met een camerasysteem. Dan gaan wij op gesprek, doen een opname, maken een offerte en gaan installeren.” Voor een ingang bij nieuwe klanten zorgen vaak leveranciers van beveiligingssystemen. “Zij raden ons dan aan, omdat ze weten dat wij het serieus oppakken.”

Trends

De technologische ontwikkelingen gaan intussen razendsnel; denk aan de voortschrijdende digitalisering en de toenemende bandbreedte dankzij het oprukken van de glasvezel. “Alles is netwerkgeoriënteerd, zeker in de beveiligingsbranche. Systemen zijn tegenwoordig gebaseerd op IP-oplossingen, ze werken nu allemaal software- of processorgestuurd. Er gaat veel naar de cloud, voor inbraak- en brandmeldinstallaties, met beheer op afstand via apps. De klant volgt het vanachter zijn bureau en kan ons toestemming geven om in te loggen op zijn systemen.”

Slimme camera’s

Voor camera’s volgen de innovaties elkaar ook snel op. “Als je een camera hebt besteld, is die bij binnenkomst al verouderd. Dat is niet bij te houden. Maar de camera zelf is tegenwoordig commodity, het gaat om de data. Daar kun je ontzettend veel mee doen, maar dat mag hier lang niet altijd vanwege privacy. In Nederland lopen we daarom ver achter, al vraagt de politie wel meteen beelden op als er ergens is geschoten. Met camera’s mag je niet mensen registreren, maar nu in coronatijd hebben we er wel slimme oplossingen voor ontwikkeld. Bijvoorbeeld een camerasysteem dat bijhoudt hoeveel mensen er in een winkel zijn, voor als daar een maximum aan zit. Of een speciale covidcamera die kan meten of mensen koorts hebben.”

Cybersecurity

Gaat het over beveiliging, dan is cybersecurity natuurlijk een hot topic. “Al onze installaties zijn beschermd met een unieke code. We hebben een systeem om die codes te genereren, zodat de standaardcodes niet blijven staan. Ik kreeg eens van een klant een lijst met de IP-nummers van negen camerasystemen. Op vier daarvan kon ik meteen inloggen, zonder dat de klant mij de codes had gegeven. Als we voor een klant onderhoud doen, controleren we de codes. Wij adviseren klanten altijd om de standaardcodes te veranderen. Dat beschermt de klant ook tegen zichzelf. Anders kan elke monteur inloggen en bijvoorbeeld per ongeluk iets uitzetten, waardoor er een beveiligingslek ontstaat. Wij vinden dit een belangrijk onderwerp. Ik geeft bijvoorbeeld gastlessen over ICT aan vmbo-leerlingen en dan besteed ik hier aandacht aan.”

Toekomst

Zo blijft de branche in beweging. Voor de komende jaren, tot 2025, heeft ProTect 21 een aantal speerpunten, meldt Kemp. “Onze bestaande certificeringen voor brandmeld- en inbraakinstallaties willen we uiteraard overeind houden. Daarnaast willen we het aantal certificeringen uitbreiden. Er is nu een nieuwe voor camerasystemen; die gaan we nog behalen.” Een industrie-brede trend is predictive maintenance. “Ook in onze sector gaat het die kant op. We wijzen de klant bijvoorbeeld al op componenten die aan vervanging toe zijn: zullen we die meenemen bij de volgende geplande beurt? We kunnen bijvoorbeeld op afstand gaan kijken hoe vervuild een sensor is. Dit moet nog wel meer body krijgen.”

Nieuwe businessmodellen

Een belangrijk aandachtspunt is nieuwe businessmodellen. “Onze tak service & onderhoud is sinds 2016 al verzesvoudigd en die lijn willen we doortrekken. Daarvoor we beheer en service meer op afstand verzorgen, met cloud-diensten voor alle onderdelen van ons aanbod.” Een andere trend is betalen voor gebruik. “Je kunt dan denken aan leaseconstructies. Dat betekent wel dat we voor bijvoorbeeld vijf jaar moeten voorfinancieren; dan is het goed dat we kunnen terugvallen op de groep. Dit zijn voorbeelden van nieuwe businessmodellen waarmee wij als groep mee aan de slag gaan.”

LogBoek 21

Wat in ieder geval sterk gaat groeien, is een van de eigen labels die 21 Groep heeft ontwikkeld, LogBoek 21, een digitale oplossing voor data- en informatiebeheer. “Een klant heeft bijvoorbeeld een acuut probleem als hij morgen een rapportage aan de brandweer moet leveren en z’n onderhoudsgegevens voor de installatie niet kan vinden. Dan belt hij ons en vraagt of wij die even kunnen sturen.” Dit probleem kan de klant voortaan voorkomen met LogBoek 21; in deze digitale logboekomgeving kunnen de klant en 21 Groep-bedrijven samen alle gegevens beheren. “Dat bespaart ons en de klant veel tijd en geld. De klant betaalt eenmalig voor de inrichting en een jaarlijkse fee voor de instandhouding van het logboek. Voor ons zijn het kleine marges, maar door de grote toestroom van klanten voor deze oplossing is het toch aantrekkelijk.”

Energie

ProTect 21 kan alle groei-ambities alleen waarmaken als het nieuwe mensen kan aantrekken én de bestaande medewerkers weet te behouden, zegt Paul Kemp tot besluit. “Dat lukt alleen als we hen uitdagen en stimuleren, en het gevoel geven dat ze worden gehoord. Daar blijven we energie in steken.”

Paul Kemp, bedrijfsleider ProTect 21

Contactformulier (diensten - Protect 21)